logo
Home Dla Ucznia Gry biznesowe –nauka przez praktykę

Gry biznesowe –nauka przez praktykę

Drukuj PDF

W dniu 5.04.2013 na Wydziale Ekonomii  w  ramach współpracy międzyinstytucjonalnej Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Rzeszowskiego i Zespołu Szkół Ekonomicznych im. M. C. Skłodowskiej położonej przy ul Hoffmanowej w Rzeszowie odbyły sie warsztaty, w ramach których studenci i młodzież mieli okazje zapoznać się z zasadami funkcjonowania  biznesu oraz zagadnieniem społecznej odpowiedzialności biznesu (z ang. CSR – Corporate Social Responsibility). Koncepcją, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania  strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy.

W zajęciach wykorzystano symulacje biznesową Fish Business, którą poprowadziły dr inż. Agata Pierścieniak i dr inż. Katarzyna Szara. Studenci współpracowali w grupach
z  młodzieżą z Zespołu Szkół Ekonomicznych. W zajęciach wraz z grupą studentów z Koła Naukowego Ekonomistów sekcja „Innowacje w zarządzaniu” i młodzieżą z Zespołu Szkół Ekonomicznych uczestniczyli  dr inż. Artur Ostromęcki – Prodziekan ds. studenckich i kształcenia, dr hab. Roman Fedan prof. UR – Kierownik Katedry Ekonomiki i Zarządzania oraz mgr Marta Kruczek - Grochala nauczycielka przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Ekonomicznych.

Dla wszystkich uczestników gra była nie tylko ciekawą zabawą, która pokazała jak wiedzę można zastosować w praktyce ale również nowym doświadczeniem, pozwalającym sprawdzić umiejętności analitycznego myślenia, skutki podejmowanych decyzji a także co niezwykle istotne, przekonać się praktycznie, jak to jest prowadzić własną działalność gospodarczą.

W ramach warsztatów studenci i uczniowie wypracowali model współdziałania wykorzystując własne pomysły i rozwiązania dotyczące zasad współpracy w biznesie oraz przekonali się jak ważne jest właściwe zarządzanie zasobami naturalnymi.

Gry edukacyjne jako innowacyjny środek zdobywania zarówno wiedzy jak i doświadczeń zyskują coraz większą popularność wśród nauczycieli akademickich, studentów, nauczycieli w szkołach i uczniów. Łatwiej zrozumieć mechanizmy rynkowe czy określone zachowania mając do dyspozycji praktykę, może i nie doskonałą, ale jednak praktykę. Uczeń zdobędzie zdecydowanie więcej wiedzy grając w symulację, niż tylko słuchając wykładu, niezależnie jak bardzo byłby on interesujący. Lepiej zapamiętuje się działanie, a gdy zostanie ono obudowane fabułą i  przekazane w ciekawej formie, budzącej zainteresowanie to jeszcze wzmacnia się efekty kształcenia. Gry nie tylko uczą ale są rewelacyjnym urozmaiceniem zajęć. Wszyscy uczestnicy bardzo pozytywnie wyrażali się o całym przedsięwzięciu, a udział nauczycieli, pracowników uczelni oraz pana Prodziekana Wydziału Ekonomii dodatkowo podniósł jego prestiż, oraz poprzeczkę rozgrywki.

Oto kilka opinii:

Sławomir Lech, (kl. 3 ct) Udział w grze dydaktycznej Fish Business był dla mnie bardzo ciekawym doświadczeniem. Spędziłem parę godzin na Uniwersytecie Rzeszowskim, gdzie razem ze studentami i pracownikami naukowymi tej uczelni  podejmowałem decyzje dotyczące poławiania ryb. Na początku gry założyliśmy sobie razem ze "wspólnikami" maksymalizację zysku w krótkim czasie. Zdecydowaliśmy sie więc na duży kredyt, by zakupić maksymalnie dużo kutrów, sieci i sonarów a tym samym zniechęcić inne konkurencyjne  firmy. W pewnym momencie mieliśmy tak dużo sprzętu, że usiłowaliśmy go  (niestety bezskutecznie) wydzierżawić konkurencji.Nasza strategia nie sprawdziła się i grę ukończyliśmyz dużym zadłużeniem. Zaskoczeniem dla nas i myślę, że dla pozostałych graczy również było zbyt szybkie wyniszczenie zasobów rybnych. Dało nam to do myślenia - środowisko naturalne łatwo zniszczyć nieprzemyślanymi decyzjami.  Grę oceniam jako świetną zabawę i naukę. Szkoda tylko, że trwała tak krótko...

Dominika Lis (kl. 3ct) Moim zdaniem gra była zarówno dobrą rozrywką jak i nauką. Bawiliśmy się i uczyli jednocześnie. Grupy porozumiewały sie ze sobą, więc wiedzieliśmy jaki cel obrać. Bardzo fajnie było współpracować ze studentami i pracownikami Uniwersytetu. Ciekawym podsumowaniem gry było zrobienie plakatu dotyczącego wypracowania racjonalnych zasad prowadzenia biznesu rybnego.

Wojciech Przydział (kl. 3ct) Świetne zajęcia, życzliwa atmosfera - nie czuło się, że jesteśmy na poważnej uczelni  i że w grze bierze  udział  m.in. Pan Dziekan. Zarządzanie firmą rybną w zmieniających się warunkach było dużym wyzwaniem. Polegliśmy wszyscy i to szybko, bo chęć osiągnięcia zysku przysłoniła nam zdrowe myślenie o środowisku naturalnym i nadmiernej eksploatacji jego zasobów. Jedyny minus tych zajęć to właśnie krótki czas trwania gry.

Marta Kruczek - Grochala, nauczycielka w Zespole Szkół Ekonomicznych w Rzeszowie. Gra w której brałam udział z grupą 12 uczniów,  była od początku do końca bardzo dobrze przemyślana. Najpierw należało sprecyzować cel działalności a potem wybrać i zrealizować skuteczną strategię działania. Wyniki zaskoczyły wszystkich, zarówno tych którzy zdecydowali sie na wysokie kredyty by zakupić specjalistyczny sprzęt i maksymalizować połowy  jak i tych, którzy mieli na uwadze troskę o zasoby naturalne. Bardzo dobrym pomysłem było włączenie do współpracy w grupach uczniów, studentów i pracowników Uniwersytetu. Mobilizowało to wszystkich do aktywności, umożliwiło  poznanie różnych  pomysłów na prowadzenie biznesu, uczyło sztuki argumentacji.

Podsumowaniem gry było wypracowanie reguł bardziej racjonalnego prowadzenia "rybiego biznesu". Atrakcyjność i przydatność tej metody pracy w realizacji zagadnień dotyczących zarządzania jest olbrzymia. Należy również podkreślić świetną atmosferę i wielką życzliwość  ze strony gospodarzy. Moim zdaniem to bardzo dobry pomysł na realizację podobnych projektów w przyszłości.

 

Autorzy: Dr inż. Agata Pierścieniak,  Liliana Gałka, Marta Kruczek - Grochala

 

SEKRETARIAT

7.30 - 15.30

English French German Italian Polish Russian Slovak Hungarian
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDziś317
mod_vvisit_counterWczoraj507
mod_vvisit_counterW tym tygodniu3553
mod_vvisit_counterW zeszłym tygodniu3300
mod_vvisit_counterW tym miesiącu6853
mod_vvisit_counterW zeszłym miesiącu13130
mod_vvisit_counterOd początku1888715

Online (ostatnie 20 minut): 7
Twój nr IP: 3.231.212.98
,
Dzisiaj jest: Gru 14, 2019